Double Over Head Cam; DOHC ve Single Over Head Cam; SOHC
Türkçesi üstten çift eksantrikli, ya da üstten tek eksantrikli.
Otomobillerin teknik özelliklerinin geçtiği birçok yerde karşılaşılan bu kısaltmalar otomobilden anlamayanların gözünü boyamak için, böyle İngilizce ve kısaltma halinde bırakılır. Ya da bu metinleri hazırlayan kişiler bunların ne olduğunu belirtmeyerek ilgi çekici hale getiriler. Bu kısaltmalar motorun supaplarının silindirin üstünde bulunan bir ya da iki eksantrik mili tarafından hareket ettirildiğini gösterir. Daha eski otomobillerde eksantrik mili silindirlerin altında bulunur ve silindirin üstünde yer alan supapları uzun itecek kolları ile hareket ettirirdi.
SOHC, yani üstten tek eksantrikli motora verilen addır
DOHC, yani üstten çift eksantrikli motora verilen addır.
SOHC ile DOHC arasındaki fark birincisinin iki supaplı ve ikincisinin de genelde 4 supaplı olmasıdır. Bazen üstten çift eksantrikli motorlar 5 supaplı da olabilmektedir.
Neden üstten çift eksantrikli yapıya geçilmiştir. Emme ve eksoz subaplarının daha geniş olmasına karşın subap sayıları neden artırılmış?
Yeni teknoloji araçlarda yakıtın silindir daha iyi ve alınması ve yanmış gazın tam olarak dışarı atılabilmesi için bu yola gidilmiştir.
Bu sayade yakıtın özellikle enjeksiyonlu araçlarda hava yakıt karışımının daha homojen bir hal almasına ön hazırlık yapmış.
Double Over Head Cam [DOHC] daha ileri düzeydedir yani. Bu demek değildir tek eksantrikli motor iş görmez!