GönderenKonu: Otomobillerimizde yakıt sistemi nasıl çalışır?  (Okunma sayısı 4505 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ÇevrimdışıKadir

  • FO-Süper üye
  • *
  • İleti: 3,341

  • Üye'ye 46 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +73/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • -
  • Marka: Citroen
  • Model: C4 Picasso
  • Model Yılı: 2014
  • Yakıt Tipi: Motorin


Elbette bir çoğumuz bu sistemleri kulaktan dolma da olsa daha önce duymuştur, ve az çok nasıl çalıştığını biliriz. Karbüratör olsun enjektör olsun, bu yazıda biraz detaya ineceğim.

Bu sistemlerin görevi içten yanmalı bir motora gerekli miktarda yakıt ve hava karışımını sağlamaktır. Bu karışım ideale ne kadar yakın olursa motorun performansı o denli artacaktır.

Karbüratör

4 silindirli benzinli tek boğazlı karbüratörlü bir eski motordan örnek verelim. Emme manifoldu üzerinde bağlı olan karbüratörden geçerek pistonların emiş etkisi ile silindirlere ulaşan havanın, benzin ile yanıcı özellikte karışması istenmektedir. Bu aşamada yakıt, kimyasal özelliği bozulmadan çeşitli oranlarda hava ile karışır. Soğuk havalar içinse bir jikle kelebeği vardır. Jikleyi çektiğimizde kelebek açılır ve motorun soğuk havalarda daha rahat çalışması için daha fazla yakıt gönderilir.



Resimdeki tek boğazlı bir karbüratördür. Göründüğü gibi sarı renkteki meme diye tabir edilen yerden yakıt venturi prensibine göre vakumlanır. Venturi nedir?

Venturi, karbüratör hava boğazındaki daraltılmış kısımdır. Havanın hızını artırarak vakum meydana getirir ve havanın içine benzin karışmasını sağlar. Hava geniş boğazdan dar boğaza geçtiğinde hızı artar ve yakıt emilir. Enjektör

Enjektörlerin de birçok çeşidi vardır. Tek noktalı, çok noktalı, tepeden enjektörlü gibi. Şimdiyse tek noktalı enjektörü anlatacağım.

Bu sistem daha çok 2000 yıllarına aittir. Aslında temelde karbüratör gibi olup sadece emme manifoldundan alınan karbüratör yerine, normallerinde biraz daha büyük bir enjektör koyulmasıdır asıl mesele. Yararı vardır:

- Karbüratörlü sistemler mekanik oldukları için motorun ihtiyacı olan 1/15 yakıt-hava karışımını gerektiği kadar veremediklerinden bu sistem biraz daha iyidir, motorun performansı artmaktadır.

- Elektronik bir sistemdir. Sürekli arıza yapan bir şey olmamakla beraber, karbüratör gibi ayar da yapılmamaktadır. Her şey insan beyni kadar akıllı olan ECU (Elektronik Kontrol Ünite) tarafından sağlanır.

Yararları böyle fakat motorun performansı coşmadı - tabii ki arttı fakat faydalar bununla sınırlı olmayacaktır. Tek noktadan püskürtülen yakıt ortadaki 2-3 silindirlere iyi aktarılırken 1-4 silindirlere biraz sıkıntılı bir şekilde aktarılır. O nedenle performans düşüklüğü ve motordaki sarsıntılı çalışma hala gözlenmektedir.



Çok nokta enjektörler

Geldik günümüzde en çok kullanılan sisteme. Tek noktadaki enjektörler bir sabit noktadan yakıt püskürttüğü için bir takım sıkıntılar oluyordu. Ne gibi? Motorda sarsıntı ve performans düşüklüğü gibi. Bu sorunlar bu sistemle beraber ortadan kalktı diyebiliriz. Sebebi ise her silindirin başına yani emme subabının başına bir enjektör yerleştirilmiştir; 4 silindirli bir benzinli motorda 4 tane de enjektör vardır, yani her silindir başına 1 enjektör.

Başlıktaki deyim bu sistemle beraber çürümüş gibi çünkü bu şekilde düşük hacimli motorlarda çok yüksek güç elde edebilir. Yani motor hacmi düşük olsa bile bol beygir almak mümkün. Motora gerekli olan yakıt ve hava karışımı en ideal biçimde elde edilir ve motor performansla beraber sarsıntısız çalışır. Bu sistemi ECU kontrol ettiği için tek nokta enjektördeki gibi jikle kelebeğine gerek yoktur. Birtakım sensörler sayesinde beyin havanın soğuk olduğunu anlayıp ona göre ihtiyaca göre yakıt gönderir. Ve yine ECU kontrol ettiğinden 'cut-off' sistemi de mevcuttur, yani yakıt kesme sistemi. Bu da size arabayı viteste tuttuğunuz vakit ve ayağınızı gazdan çektiğiniz zaman yakıt tüketimini tamamen kesmeye yarayacaktır.

- Her silindir başında 1 enjektör olması sebebi ile verim artar.

- Motorun ihtiyacı olan karışım çok rahat hazırlanır.

- Cut-Off sayesinde tüketim düşer.

- Motordaki sarsıntılar azalır.



Bu sistemi birçok marka farklı isimler ile kullanmaktadır. Direkt Enjektörler

Bu sistemi Mıtsubishi GDI ismiyle çıkarmıştı. Bujinin olduğu yere yerleştirilen enjektör vardır ve buji kenarı çekilmiştir, silindirlere yakıtın tepeden püskürtülmesi motorun içinde daha kolay karışmasını sağlamıştır. Şu anda hemen hemen her marka farklı isimle kullanıyor, Volkswagen-TSI gibi.



Alıntıdır....
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2013, 01:21:19 Gönderen: Yönetim »


Erkeklik Alın yazısı olsa da, Adamlık her kula nasip olmaz ;)


ÇevrimiçiYönetim

  • Admin
  • *
  • İleti: 85,851

  • Üye'ye 1201 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +605/-17
  • Cinsiyet: Bay
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Administrator
  • Marka: Renault
  • Model: Hafif Ticari
  • Model Yılı: 2017
  • Yakıt Tipi: Benzin
Ynt: Otomobillerimizde yakıt sistemi nasıl çalışır?
« Yanıtla #1 : 29 Aralık 2013, 01:17:56 »
Faydalı bilgi için teşekkürler Kadir. Emeğine sağlık. Araştırmalara son hız devam
Zaman en kıymetli hazinedir

ÇevrimdışıKadir

  • FO-Süper üye
  • *
  • İleti: 3,341

  • Üye'ye 46 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +73/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • -
  • Marka: Citroen
  • Model: C4 Picasso
  • Model Yılı: 2014
  • Yakıt Tipi: Motorin
Ynt: Otomobillerimizde yakıt sistemi nasıl çalışır?
« Yanıtla #2 : 29 Aralık 2013, 01:20:19 »
Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap
Faydalı bilgi için teşekkürler Kadir. Emeğine sağlık. Araştırmalara son hız devam

Araştırmayı bilgime,bilgi katmayı severim.
Erkeklik Alın yazısı olsa da, Adamlık her kula nasip olmaz ;)


ÇevrimiçiYönetim

  • Admin
  • *
  • İleti: 85,851

  • Üye'ye 1201 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +605/-17
  • Cinsiyet: Bay
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Administrator
  • Marka: Renault
  • Model: Hafif Ticari
  • Model Yılı: 2017
  • Yakıt Tipi: Benzin
Ynt: Otomobillerimizde yakıt sistemi nasıl çalışır?
« Yanıtla #3 : 29 Aralık 2013, 01:21:10 »
maşallah  :nazar:

Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap
Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap
Faydalı bilgi için teşekkürler Kadir. Emeğine sağlık. Araştırmalara son hız devam

Araştırmayı bilgime,bilgi katmayı severim.
Zaman en kıymetli hazinedir

ÇevrimdışıKadir

  • FO-Süper üye
  • *
  • İleti: 3,341

  • Üye'ye 46 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +73/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • -
  • Marka: Citroen
  • Model: C4 Picasso
  • Model Yılı: 2014
  • Yakıt Tipi: Motorin
Ynt: Otomobillerimizde yakıt sistemi nasıl çalışır?
« Yanıtla #4 : 14 Ocak 2014, 14:55:14 »
Uygun bölüme taşınmıştır.
Erkeklik Alın yazısı olsa da, Adamlık her kula nasip olmaz ;)

ÇevrimdışıD@rk34

  • Creative Member
  • *****
  • İleti: 3,699

  • Üye'ye 5 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +62/-2
  • Cinsiyet: Bay
    • Ad Soyad: Tansu
    • Marka: Hyundai
    • Model: Accent
    • Model Yılı: 2006
    • Yakıt Tipi: Motorin
    Ynt: Otomobillerimizde yakıt sistemi nasıl çalışır?
    « Yanıtla #5 : 14 Ocak 2014, 18:35:22 »
    Bilgilendirme için teşekkürler.Güzel paylaşım olmuş.
    Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap


     




    Kiev Kiralık Ev
    Otomobil Teknik Terimler Sözlüğügarantiliarabam.com.tr