GönderenKonu: Kamber Hakkında Merak Ettikleriniz  (Okunma sayısı 1605 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ÇevrimdışıKadir

  • FO-Süper üye
  • *
  • İleti: 3,341

  • Üye'ye 46 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +73/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • -
  • Marka: Citroen
  • Model: C4 Picasso
  • Model Yılı: 2014
  • Yakıt Tipi: Motorin
Kamber Hakkında Merak Ettikleriniz
« : 23 Mart 2015, 00:02:44 »
On Tekerde Daha Fazla Negatif Kamber :
 Ilk basta, kamber sorusuna cevap vereyim, onde negatif kamber olmasi arabanin daha az understeer yapmasina neden olur. Bunun sebebi ise on tekerlerin yanal (lateral) yol tutusu, lastigin yerle temas alaninin arttigindan dolayi daha iyi olmasindandir.

 Arabadan arabaya, bu acinin maximum yol tutusu icin en fazla kac derece olacagi degisir. Genel olarak -3.5 (negatif uc bucuk) derecedir.

 Onde cok fazla negatif kamber, frenleme yi kotu yonde etkiler, vede lastiklerin ic tarafinin asiri asinmasina sebep olur.


Arka Tekerde Daha Fazla Negatif Kamber :
 Arkada daha fazla negatif kamber olmasi arabanin daha az oversteer yapmasina yol acar. Cunku virajda arabanin arka tekerlerin yanal (lateral) yol tutusu, lastigin yerle temas alaninin arttigindan dolayi daha iyi olmasindandir.

 Arabadan arabaya, bu acinin maximum yoltutusu icin en fazla kac derece olacagi degisir. Genel olarak -2.5 (negatif iki bucuk) derecedir.

 Arkada cok fazla negatif kamber, arabanin limitinde birden birakmasi, vede lastiklern ic tarafinin asiri asinmasina sebep olur.

 Bu iki aciklama diger basliktaki tartismaya bir son koyacaktir umarim. Simdi sira geldi cogu amator un hata yaptigi noktaya.

Arabanin yerden yuksekligi :

 Cogu amator un en buyuk yaptigi hata arabayi cok fazla indirmektir. Arabanin kollarinin acisini bozmadan, suspansionun geometrisini bozmadan arabanin alcaltilmasi gerekir, yoksa aracin yol tutusu kotu yonde etkilenir. Cogu aracta kollar vs. gibi seylerin degismeden, amortisor vede yay ile alcaltilmasi 1.5-2inch (3.81-5.08cm)den fazla olmamasi gerekir.

 Arabanin asiri inmesi arabanin limitinde kipirtili olmasi, yani soforun tepkilerine karsi cok asiri hassas olmasi demektir. Bunun disinda herseyi kotu yonde etkiliyebilir, fazla oversteer, fazla understeer dengesi tamamen bozulur.

 Simdi sirada arabayi indirmekte cogu amatorun hic goz onunde bulundurmadigi vede bilincsizce yaptiklari bir buyuk hata daha dan bahsedicegim. Yay larin yaylanma oranlari.

On yaylarda sertligi arttirmak :

 On taraftaki yayin sertligini yukselttikce araba daha fazla understeer yapar. Bunun nedeni ise, arabanin orantili agirlik transferinin one daha fazla olmasi (arka taraf sertlestirilmedikce) on tekerlerin yol tutusunun azalmasina yol acar.

 Sertlik fazla arttirilirsa asiri understeer, vede arabanin onun ziplamasina yol acar (wheel hop).


On yaylarda sertligi azaltmak :

 Yukardakinin tam tersi. Daha az understeer olur.

 Sertlik fazla azaltilir ise, asiri oversteer, vede arabanin suspansionun diplenmsine yol acar vede arabanin dibini carpmasina yol acar(bottom out).


Arka yaylarin sertligini arttirmak :

 Arabanin daha fazla oversteer yapmasina yol acar. Bunun nedeni ise, arabanin orantili agirlik transferinin arkaya daha fazla olmasi (on taraf sertlestirilmedikce) arka tekerlerin yol tutusunun azalmasina yol acar.

 Arka yaylarin cok sert olmasi cok tehlikeli bir durumdur, arabanin yan ziplamasi (side hop) soz konusu olur, asiri oversteer vede kipirtili olmasi, yani soforun tepkilerine karsi cok asiri hassas olmasi demektir.


Arka yaylarin sertligini indirmek :

 Yukardakinin tam tersi. Daha az oversteer e yol acar.

 Arka yaylarin cok yumusak olmasi arabanin understeer yapmasina yola car, yumusakliktan dolayi arka suspansiyon dibine indigi zamanda snap oversteer e yol acar. Arabanin sarsilmasina yol acar.


On swaybar larin sertliginin arttirilmasi :

 Daha fazla understeer e yol acar. Sertlik arttikca virajin icinde kalan lastigin yerden temasinin azalmasina yol acar, bu yuzdende on taraftaki bir lastigin daha az yol tutmasina vede understeer e yol acar.

 Cok sert olmasi asiri understeer e sebep olur.


On swaybar larin sertliginin azaltilmasi :

 Daha az understeer e yol acar.


Arka swaybar larin sertliginin arttirilmasi :

 Daha fazla oversteer e yol acar. Sertlik arttikca virajin icinde kalan lastigin yerden temasinin azalmasina yol acar, bu yuzdende arka taraftaki bir lastigin daha az yol tutmasina vede oversteer e yol acar.

 Cok sert olmasi asiri oversteer e vede arkadaki virajin icinde kalan tekerin yerle temasinin kesilmesine yol acar.


Arka swaybar larin sertliginin azaltilmasi :

 Daha az oversteer e yol acar. Asiri azaltildigi anda understeer in asiri oranda artmasina sebep olur.

Not: Alıntıdır.


Erkeklik Alın yazısı olsa da, Adamlık her kula nasip olmaz ;)


Çevrimdışıseyiddelice

  • FO-Süper üye
  • *
  • İleti: 2,085

  • Üye'ye 88 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +70/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Ad Soyad: Seyid Ömer Delice
    • Marka: Mazda
    • Model: Miata
    • Model Yılı: 1991
    • Yakıt Tipi: Benzin
    Ynt: Kamber Hakkında Merak Ettikleriniz
    « Yanıtla #1 : 02 Şubat 2016, 04:18:57 »
    Konuyu biraz bilgi yoksunu buldum. Yeni başlayan biri birçok şeyi anlayamaz onun için küçük bir sözlük yapayım bu konu ile ilgili.
    Understeer: Arabanın kontrolü kaybedip lastik sola veya sağa bakarken düz gitmesidir. Virajın dışına itmesi diyebiliriz.
    Oversteer: Tam tersi, arabanın arkası durumu kontrol eder. Çoğu zaman bilerek yapılan birşeydir (drift) Araba yan olarak düz gider ve virajın içine doğru iter. (Arkadan itiş arabalarda geçerlidir)
    Swaybar: Kule gergisi dediğimiz ağırlık dengesini kontrol etmek için takılan bir demir bar.
    Negatif kamber: Lastiğin üst kısmının içe, alt kısmının ise dışa bakmasıdır.
    Positive kamber: Tam tersidir.
    Kamber olayına gelince. Internette kamber kitleri mevcuttur FAKAT!! bazı araçlarda (hepsinde olup olmadığını bilmiyorum) Control Arm dediğimiz, türkçesini bilmediğim parçada bu kamber ayarı hafif de olsa mevcuttur. Uygulamasını yakın zamanda yapacağım inşallah size göstereceğim. Ayrıca bu yapıldıktan sonra da mutlaka balansa sokulmalıdır araç.
    Fast, Reliable, Cheap - Pick Two

    ÇevrimdışıYönetim

    • Admin
    • *
    • İleti: 86,180

    • Üye'ye 1208 defa
      Teşekkür Edildi

    • Puan +612/-17
    • Cinsiyet: Bay
      • ForumOtomobil
    • Ad Soyad: Administrator
    • Marka: Renault
    • Model: Hafif Ticari
    • Model Yılı: 2017
    • Yakıt Tipi: Benzin
    Ynt: Kamber Hakkında Merak Ettikleriniz
    « Yanıtla #2 : 02 Şubat 2016, 10:06:04 »
    Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap
    Konuyu biraz bilgi yoksunu buldum. Yeni başlayan biri birçok şeyi anlayamaz onun için küçük bir sözlük yapayım bu konu ile ilgili.
    Understeer: Arabanın kontrolü kaybedip lastik sola veya sağa bakarken düz gitmesidir. Virajın dışına itmesi diyebiliriz.
    Oversteer: Tam tersi, arabanın arkası durumu kontrol eder. Çoğu zaman bilerek yapılan birşeydir (drift) Araba yan olarak düz gider ve virajın içine doğru iter. (Arkadan itiş arabalarda geçerlidir)
    Swaybar: Kule gergisi dediğimiz ağırlık dengesini kontrol etmek için takılan bir demir bar.
    Negatif kamber: Lastiğin üst kısmının içe, alt kısmının ise dışa bakmasıdır.
    Positive kamber: Tam tersidir.
    Kamber olayına gelince. Internette kamber kitleri mevcuttur FAKAT!! bazı araçlarda (hepsinde olup olmadığını bilmiyorum) Control Arm dediğimiz, türkçesini bilmediğim parçada bu kamber ayarı hafif de olsa mevcuttur. Uygulamasını yakın zamanda yapacağım inşallah size göstereceğim. Ayrıca bu yapıldıktan sonra da mutlaka balansa sokulmalıdır araç.


    Ekleme için teşekkürler Seyid +1
    Zaman en kıymetli hazinedir


     




    Kiev Kiralık Ev
    Otomobil Teknik Terimler Sözlüğügarantiliarabam.com.tr