Tork anahtarı nedir?

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG
Tork anahtarı nedir?
Tork nedir?
Dönme momenti nedir?


Tork nedir : Bir eksen etrafında dönen bir cisimi örnek verebiliriz. Tork; bu dönen tekerleğin dönme ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımına verilen isimdir.

Bir manivela kolunu örnek alalım. Manivela kolunun uzunluğunun 20cm olsun. 20cm'lik manivela kolunun bir ucunda bir cıvata, diğer ucunda 5 kiloluk ağırlık olduğunu düşünün.

Bu ağırlığın manivela kolu vasıtasıyla cıvataya uygulayacağı tork; yani döndürme momenti ,yada döndürme kuvveti

M=g (Yer çekimi ivmesi - yatay kuvvetlerde ivme değeri ne ise o) x m (ağırlık) x l (uzunluk-kol mesafesi) yani 10x5x0.2= 10Nm tork uygular.


Peki tork anahtarları otomobillerde nerelerde kullanılır? Ne işe yarar? Nedir bu tork anahtarı?

Motor üst kapağı ,dozer cer dişlisi gibi bazı kritik parçalar belirli tork değerlerinde sıkılması gerekir. Yani cıvata ne çok sıkı nede çok gevşek olmalıdır. Bu değerde cıvatayı sıkmak için tork anahtarı kullanılır. Yani fazla sıkarak cıvatayı koparmamak, ve sıkıştırma esnasında sızdırmazlık elemanlarına (conta, oring, keçe) zarar vermemek için kullanılır.

Tork anahtarını kullanmak için önce sıkacağımız parçanın tork değerini bilmemiz gerekiyor. Ya bunu biz hesaplayacağız. Bu mühendislik bir iştir. Yada makinenin katalog değerlerini okuyacağız.

Sıkılmış bir civatayı açıp sonra aynı tork değerinde geri takmamız gerekiyorsa bunu tork anahtarıyla yapabiliriz. Önce düşük bir tork değerine anahtarı ayarlarız. Sonra tork anahtarı ile cıvatayı açmaya çalışırız.

Tork anahtarı boşa dönmeli. Sonra 5 er birim anahtarın tork değerini yükselterek cıvatanın açıldığı değeri bulabiliriz. Cıvatayı sıkarken de yine aynı değere getirerek açtığımız tork değerinde sıkmış oluruz.

Tork anahtarlarının arkasında bir ayar vidası bulunur. Bu vidayı çevirerek istediğiniz tork değerine anahtarı ayarlayabilirsiniz. Bu tork değerinden daha yüksek kuvvet uyguladığınızda anahtar boşa dönecektir. Bu sayede istediğiniz değerde cıvatanızı sıkabilirsiniz.
 
Tork anahtarı kullanımında bir kaç püf nokta vardır. Öncelikle bir eliniz anahtarın lokma takılan yerinde olsun ve anahtarın cıvataya dik durmasını sağlasın. Bu çok önemli bir husustur. Dik durmayan anahtar istenilen değeri yakalayamaz. Diğer elinizle de cıvatayı sıkmak yada açmak için kuvvet uygulayın.
 
Bir diğer önemli püf noktası istediğiniz tork değerine kademeli olarak yükselmenizdir. Özellikle parçada birden fazla cıvata-somun varsa bu husus çok daha önemlidir. Örneğin bir motorda piyano dediğimiz sübapları tutan parçayı takacak olalım. Yada motor üst kapağını. Motorun söz konusu parça için tork değeri 80 Nm olsun. Bu değere en sağlıklı 3 kademede ulaşabiliriz. Önce tork anahtarını 60 Nm ye ayarlarız ve somunları -cıvataları bu değerde sıkarız. Tork anahtarı rahatça boşa dönene kadar sıkmaya devam ederiz. Sonra anahtarımızı 70 Nm değerine ayarlar ve bu değerde cıvataları sıkmaya devam ederiz. En son anahtarımızı 80 Nm değerine ayarlayıp son sıkma işlemini yaparız. En sağlıklı sıkma yolu budur. Cıvata yada somunları sıkarken çapraz cıvata- somunları sıkarak ilerlememiz önemlidir. Her sıkma değerinde yani her kademe sıkma yaptığımızda emin olmak için farklı bir sıra ile tekrar sıkmamız ve anahtarın boşta dönüp dönmediğinden emin olmamız işimizi daha sağlama almamızı sağlayacaktır.

Tork anahtarı nasıl bir parçadır? Aşağıda fotoğrafını görebilirsiniz.



Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG

Çevrimdışı Arda Çeliktenli

  • FO-Usta Üye
  • *
    • İleti: 1,124
    • Puan +29/-0
    • Cinsiyet:Bay
  • Forum Otomobil
    • FORUMOTOMOBİL
  • Ad Soyad: Arda Çeliktenli
  • Marka: Opel
  • Model: Corsa Swing
  • Model Yılı: 2000
  • Yakıt Tipi: Benzin
abi paylaşım için teşekkürler. bu anahtarı gördüm. benim arabanın motor üst kapağını sıkarken bununla torkladırlar.
OPEL ''Wir Leben Autos''


Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG
rica ederim Arda.  :-2 aynen motor üst kapağı sıkılırken kullanılır.

Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap
abi paylaşım için teşekkürler. bu anahtarı gördüm. benim arabanın motor üst kapağını sıkarken bununla torkladırlar.


Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG
Rica ederim. :) Allah tork anahtarına muhtaç etmesin  :tamam:


Çevrimdışı Uğur Geçkin

  • FO-Usta Üye
  • *
    • İleti: 1,512
    • Puan +57/-33
    • Cinsiyet:Bay
  • Forum Otomobil
  • Ad Soyad: uğur geçkin
  • Marka: RENAULT
  • Model: MEGANE 4
  • Model Yılı: 2017
  • Yakıt Tipi: Motorin
Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap
Rica ederim. :) Allah tork anahtarına muhtaç etmesin  :tamam:
aminnn
Bulutlar ağlamasaydı yeşillikler gülmezdi


Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG
Tork anahtarlarının havalı sıkma yapanlarıda var tabi. Onlar elde kullanılanılan manivelalar kadar sıkı sonuç verirmi bilmiyorum ama en iyisi eski usül :)


Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG
Detaya inmişsin baya :) Teşekkürler. Kadir

Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap

CIVATA ÜRETİMİNDE KULLANILAN MALZEMELER
 




Dayanım Sınıfı
 

Malzeme
 

8.8
 
20MnB4
 

C2B1
 

19 MnB4
 

C2B5
 

10.9 ve 12.9
 
34Cr4
 

37Cr4
 

41Cr4
 
 

 
 
 

ISIL İŞLEM
 

Malzemenin akma ve kopma sınırını; sertliğini, tokluğunu iyileştirmek veya artık gerilmeleri gidermek için kullanılır.
 Cıvatalarda: 8.8 ,10.9, 12.9 , 14.9 Somunlarda: 10,12 kalite somunlar ancak ısıl işlemden sonra şartnamelerde belirtilen mekanik özelliklere sahip olurlar.
 
Dipnot: Paylaşım Alıntıdır, Bilgilendirme Amaçlı paylaşılmıştır... Emeğe saygı.



Çevrimdışı uyelik1

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 0
    • Puan +0/-0
  • Forum Otomobil
  • Yakıt Tipi: Benzin
Abbow bunu okuyup ezberleyene kadar :/ iykji sanayi diye bisey var :D



 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33