Anadol, Türkiye'de seri olarak üretilen ilk otomobil markalarındandır. 19 Aralık 1966'da piyasaya çıkmış ve kendisini ilk Türk otomobili olarak ilân etmiştir. Ancak ilk Türk otomobili olma durumu biraz açıklamaya muhtaçtır. Zira Anadol'dan evvel "Nobel" diye bir küçük otomobil daha piyasaya çıktı ve bir süre sonra bunun imalâtı durdu.
Koç Holding ve Ford ortaklığıyla üretilen Anadol'un tasarımı İngiliz Reliant firmasına ait olup araçta Ford firmasından tedarik edilen şase ve motorlar kullanılmıştır.
Tasarım ve mühendislik anlamında ilk Türk otomobili ise "Devrim"'dir. Devrim'den daha önce de (1953 yıllarında) otomobil imali üzerinde "deneme mahiyetinde" diye adlandırabileceğimiz çalışmalar olmuştur, buna karşın Devrim'e ilk Türk yapısı ve hattâ ilk Türk tipi otomobil gözüyle bakılabilir.
Anadol Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi A.Ş. tarafından 1966-1984 yılları arasında İstanbul'daki fabrikada üretilmiştir. 1966’dan 1984’e kadar devam eden Anadol üretimi, 1984'te durdurulmuş bunun yerine Ford Motor Company lisansı altında dünyada üretimden kalkmış olan Ford Taunus'un üretimine başlanmış, ancak Otosan 500 ve 600D pikap üretimi 1991 yılına kadar devam etmiştir. Bugün, Otosan Ford Motor Company lisansı altında Ford hafif ticari araçlarının üretimine Gölcük’teki yeni tesislerinde devam etmekte ve başta Avrupa Birliği olmak üzere pek çok ülkeye Ford Motor Company lisanslı otomobil ihracatı yapmaktadır. Fabrika 1984'ten sonra Ford üretimi için kullanılmıştır.
Anadol'un üretimi 19 Aralık 1966'da başlamış olsa da, satış ve trafik tescili için gerekli olan "Yeterlilik Belgesi" ve "Araçların imal, tadil ve montajı hakkında teknik şartları gösteren Yönetmelik" onayı Makina Mühendisleri Odası'ndan 28 Şubat 1967 tarihinde alınmış ve dolayısı ile Anadol satışları bu tarihten sonra başlamıştır.
Anadol'un ilk modelleri İngiliz Reliant ve Ogle Design tarafından tasarlanmıştır. Bütün modellerinde kaportası cam elyafı ve polyesterden yapılan Anadol'da motor olarak da Ford motorları kullanılmıştır. İlk kullanılan motor, Ford'un Cortina modelinin 1200 cc'lik Kent motorudur.
Anadol adı, açılan isim yarışması sonucunda finale kalan; Anadolu, Anadol ve Koç arasından seçilmiştir.
Az sayıda kalan örnekleri, günümüzde klasik kabul edilmekte, meraklıları tarafından korunmakta ve kullanılmaktadır. Ayrıca ortadan kesilerek kamyonet yapılmış biçimleri ile adını aldığı Anadolu'nun küçük şehirlerinde halen kullanılmaktadır.
Anadol A1 (1974) Teknik Veriler
Genel Bilgiler
Marka: Otosan
Model: A1
Üretim Yılı: 1967-1975
Ülke: Türkiye
Tasarımcı: Reliant/Ogle (UK)
Model Kodu: FW5
Karoser ve Boyutlar
Karoser Tipi: 4/5S SAL
Kapı adedi: 2
Dingil mesafesi: 2565 mm / 101 in
Ön iz genişliği: 1322 mm /52 in
Arka iz genişliği: 1284 mm /49.4 in
Uzunluk: 4440 mm /172.5 in
Genişlik: 1644 mm /64.7 in
Yükseklik: 1422 mm /56 in
Yerden yükseklik: 160 mm / 6.3in
Uzunluk / Dingil mesafesi oranı: 1.71
Ağırlık: (net) 920 kg / (yüklü) 1360 kg
Ağırlık dağılımı: (ön/arka) %51.20 / %48.8
Yakıt Kapasitesi : 39 litres / UK Gal: 11.1
Motor Özellikleri
Motor Üreticisi: Ford
Motor Tipi: SOHC
Silindir sayısı ve yerleşimi: S-4
Silindir başına süpap sayısı: 2 (toplam 8 adet)
Motor Hacmi: 1298 cc / 79.148 cu in
Çap: 80.96mm / 3.19 in
Strok: 62.99mm / 2.48 in
Çap / Strok oranı: 1.29
Silindir başına düşen hacim: 324.25 cc/silindir / 19.79cu in/silindir
Krank ana yatak sayısı: 3
Sıkıştırma oranı: 8.0:1
Yakıt besleme tipi: Karbüratör
Hava besleme türü: Normal
Kompressör tipi: Düsük
Katalitik Konvertör: yok
Max. Motor gücü (SAE): 63.0 HP @5700 d/d
Max. tork : 8.7 kg.m @3000 d/d
Güç / Ağırlık oranı: 68.8 HP/ton 51.3 W/kg
Güç / Motor hacmi oranı: 42.4 HP/litre 31.6 kW/litre
Soğutma sistemi: Su
Soğutma sistemi kapasitesi: 5.66 litre
Elektrik sistemi: Akü (12V-45 Amp/saat)
Motor yağı hacmi: 3.5 litre (yağ filtresi dahil)
Yakıt Tüketimi: yaklaşık 7.5 lt/100 km (şehir dışı)
Şanzıman ve Aktarma
Şanzıman türü: 4 vitesli, full senkromeçli
Debriyaj: Baskı, balata, debriyaj telli
Vites oranları: 1.vites: 3.543:1 / 2.vites: 2.396:1 / 3.vites: 1.412:1 / 4.vites: 1:1
Aktarma: RWD (arkadan itiş)
Aktarma oranı: 4.125:1
Yürüyen Aksam ve Frenler
Direksiyon türü: rack & pinion
Direksiyon oranı: 18.8:1
Direksiyon turu: 3.9
İç dönüş çapı: 9.6 metre
Dış dönüş çapı: 10.8 metre
Süspansiyon (ön): I.W.CS.ARB.
Süspansiyon (arka): LA.SE.
Fren türü: Tek kanallı hidrolik
Fren tipi(ön/arka): Disk/Kampana(drum)
Disk çapı: 231.5 mm.
Kampana çapı: 203.3 mm.
Jant ebadı: 4.5J x 13
Lastik ebadı: 5.60/5.90 x 13