Teşekkürler Hüseyin;
Dün akşam saatlerinde 30/09/2016 - 17:30 aracı Kartaş Pursaklar Ford bayisinden teslim aldım. Resmi işlemler için vekalet versem de orada da yaklaşık 1 saat kadar araçla ilgili belgelerle uğraştım.
Araç ile ilgili şehir içi sürüş deneyimi hakkında ilk yorumum ise olumlu. Araç otomatik şanzıman olduğu için şehir içi kullanım amacıyla almak isteyenlere kesinlikle öneririm. Araç ile max : 120 km hız yaptım, otoban bağlantısından giriş yapana kadar ortalama 8 km civarında. Vites geçişleri neredeyse hissedilmeyecek kadar belirsiz.
Şehir içi kullanımda dün akşam iş çıkışı saatine denk geldiği için kalabalık trafikte insanı yormuyor. Özellikle rampalarda manuel şanzımanın verdiği yersiz gerginlik yok. Kısa mesafe şehir içi ortalama olarak 12-15 km yol katettim. Aracın şehir içinde gaz pedalına verdiği tepkime oldukça iyi. Fakat objektif olarak söylemem gerekirse, asla manuel şanzımanın tadını vermiyor. Tabi bu kişiden kişiye değişir orası ayrı.
Ford Fiesta'nın Titanyum X paketi olduğu için ek özellikleri var. Bu donanımdan en çok işe yarayanı ilk izlenim olarak belirtmem gerekirse, direksiyon kumandası (radyo, ses) ve otomatik farlar. Dün akşam farların kendi kendine açıldığını arabayı garaja park ederken anladım. Hissedilmiyor bile. Tabi bu yola olan ilginizin sekteye uğramamasına yardımcı bir fonksiyon olarak iyi. Direksiyon kumandası da gözünüzü yoldan ayırmadan radyo frekanslarını değiştirip, ses artırıp kısma gibi özellikleri kullanmanızı sağlıyor, bence bu bir artı donanım değil, güvenlik donanımı olarak standart olması gereken bir fonksiyon. Söylemeden geçmek istemedim.
Ve bu sabah, şehir içinde ev - ofis arası mesafeyi biraz uzatarak kullandım. Ortalama menzil 35-40 km civarı. Aracın şehir içi yakıt tüketimi ortalamasına bakılacak olursa ve aracın da benzinli olduğunu göz önüne alırsak, 5,8/100km olarak ölçüm yaptı. Buna göre benzinin 4,70 TL olduğu şu günlerde 100 km de 27,26 TL yakıt tüketiyor. Yani araç şehir içinde ortalama olarak 27-28 kuruş civarı yakıt tüketmekte. Bu bağlamda aracın bir süre LPG'ye ihtiyacı olmadığı kanaatindeyim. Tabi araç sahibinin tercihini bilemem.
Kısmet olursa uzun yol deneyimini de gerçekleştireceğim. Aracı İstanbul'a götüreceğim. Dönüş uçakla olacak, giderken uzun yolda hız sabitleyici ve yakıt tüketimi averajına bakarım. O zaman bir yorum daha yaparım. En son deneyimlediğim bilgileri ilk mesaja tek kalemde eklerim.
Gelelim aracın iç ve dış mekanına. İç mekan ön koltuklarda oturan şoför ve sağ ön yolcuya göre oldukça iyi. Lakin arka koltukta seyahat edecekler için oldukça sıkıntılı. Diz mesafesi çok dar. Arka koltukta oturanlar şayet 1,55-1,60 'boyundan uzun olursa yolculuk çekilmez olabilir çünkü diz mesafesi çok dar ve arka koltuklar oldukça dik. Buda rahatsız bir seyahat anlamına gelir. Uzun yolculuklar için 4 kişi tercih edildiğinde ön koltuktakiler konforlu seyahat ederken arka koltuklarda oturanlar uçakların economy class seyahatinde gibi olacak. Örnek uçuk gelebilir ama arka koltuklar çok dar. Tabi aracın segmentine göre sığması gereken optimum ölçü de bu. Şayet almayı düşünen varsa bunu değerlendirmeden almamasını öneririm.
Bagaj çok dar, bagaja alabileceği eşya kısıtlı. Örneğin tatile çıkılsa ve arkaya büyük boy bavul konsa, sanıyorum sağında solunda kalan boşluklara ufak tefek eşyalar konur. Ha bura şu avantaj var söylemezsem haksızlık olur, arka bagaj kapağının camı oldukça dik. Bagaj pandizotu çıkarılırsa bagaj hacmi 1/4 oranında daha fazla eşya alabilir tabi sürüş esnasında aracın arka camından yolu izlemeyi unutmak şartıyla.
Aracın ön konsolu piano black ve plastik. Plastik aksam yumuşak bir dokuya sahip. Dikkatli olunması gereken durum çünkü. Sivri bir eşya göğüste çabucak iz yapabilir. Araçta aux olmamasına inanamadım. Halbuki test ettiğim araçta vardı. USB portunun hemen solundaydı. Görevliye inanmadım ve diğer Fiesta Titanyum'larada bakacağım dedim. İnanması zor ama yeni gelen araçların hiçbirinde aux yok. Bu bana saçma geldi. Müzik sistemi ve araç genel ayarları aynı ekranda orta konsolda. Dijital klimanın kontrol paneli çok şık itiraf etmeliyim. Motor paneline gelince derli toplu olamasını beklerdim. Özellikle egzoz manifoltu ve hortumlar inanılmaz kargaşa görüntüsü var. Bu karmaşayı gizlemek için üzerine plastik kapak yapılabilirdi ama Ford'un bunu pas geçmesi beni şaşırttı yalan yok. Bu nedenle motor paneli düzenine olumlu puan veremiyorum. Tabi bu görsel bir durum. Aracın gidişine duruşuna mani değil. Kişiden kişiyede değişir saygı duyarım.
Koltuklar ortopedik rahat, pedallara ulaşmak sıkıntı değil yani aracı 1,50-1,65 arası boylara sahip insanlar rahat rahat kullanabilir. Fakat bendeniz gibi 1,80 ve 88 kiloya sahipseniz daha da fazlaysanız bu araç size dar gelecektir. O zaman koltuğu arkaya kaydırmanız gerekecek ve şoförün arkasında oturan için ise sıkıntılı yolculuk demektir. Tuş takımı vitesin konumu ideal yalnız orta kolçak tam bir fiyasko. Küçük ve oldukça kullanışsız. Resmen kolçak var demek için konulmuş. Bunun yerine daha büyük bir orta kolçak yapıp, el frenini ayak pedal freni gibi sol alta koysalarmış bence harika olurmuş (bkz. dodge durango)
Döşemelerin full paket olmasına rağmen, isteğe bağlı bile olsa deri döşeme olmaması aracı itici kılsa da, aracın döşemelerinin siyah olması da ayrı bir dezavantaj. Sözde aracın rengi beyaz, güneşten kavrulmasın diye fakat aracın döşemeleri hiç olmazsa bej olsaymış ve siyah şeritli dikişler kullanılsaymış araç o zaman çok daha alımlı ve kullanıma uygun olurmuş. Ama olsun sonuç itibari ile bu renkte sırıtmıyor. Siyah+Beyaz.
Hatchback olması nedeniyle aracın manevra kabiliyeti çok güzel. Direksiyon açısı çok iyi ve kıvrak bir araç. Diyebilirim ki bir motosikletten biraz uzun enini gözardı edersek, dar alanda keskin hareketlere izin veriyor ve araç hızlı kavraması ile bayılmadan devam ediyor. 105 beygir bu araç için çok çok fazla bile bence.
Araç bir süre daha bende olacak ve bu süre içerisinde deneyimlerimi sizlerle paylaşacağım. Almayı düşünen yada böyle bir karar vermek üzere olan varsa yorumumu objektif olarak yaptığımı bilmenizi isterim.
EK :Uzun yol deneyimi, güvenlik, bagaj, konfor ve genel değerlendirmeyi de yazıp konunun eksik puzzle parçasını yerine koyalım
Hız sabitleyici
Araç uzun yolda hız sabitleyici sayesinde sürücüyü yormuyor. Direksiyon simidinin sağ tarafına konumlandırılmış hız sabitleyici tuşları kullanımı oldukça kolay. Örneğin Otobana çıktınız ve 120km ile aracın ilerlemesini istiyorsanız tek yapmanız gereken direksiyonda bulunan artı ve eksi tuşlarından herhangi birine basmak ve gaz pedalından ayağınızı çekmek. Siz gaz veya frene basana basana kadar veya hız sabitleyiciyi devreden çıkarana kadar aynı hızda devam ediyor. Buda sürücüye rahat bir sürüş keyfi sağlıyor.
Deri direksiyon
Aracın direksiyon simidi deri kaplama ve doğal olarak sürücünün avuç terlemesi durumunda hızlı kuruyor ve direksiyonun elinizden kaymasını engelliyor suni deri veya plastik türevi materyal kaplı direksiyon lara göre daha avantajlı.
Otomatik farlar
Otomatik farlar aracın yolunuzu aydınlatması için tasarlanmış güzel ve faydalı bir özellik. Hava karardığında veya tünele girdiğinizde otomatik olarak farlar açılıyor ve yolumuzu aydınlatıyor.
Yağmur sensörü otomatik silecek.
Ön cam ile su teması gerçekleştiğinde silecekler otomatik olarak devreye giriyor ve görüş engelin ortadan kaldırıyor. Aslında bugün yağmur yağmadı ama bahçe sulama fıskiyesi camları ıslatınca devreye girdi faydalı de özellik.
Sürücü koltuğu
Oldukça konforlu ve ergonomik dizayn edilmiş virajlarda Bel ve basen bölgesinden destekli yükseklik ayarlı ileri geri ve sırt minderi ile koltuğun sağ yan tarafında sırt minderinde bulunan mandal ile bel çukurunu destekleyen basit ama konforlu özelliğe sahip.
Dijital klima
Araç henüz üç günlük sanıyorum bunun da etkisi var aracın soğutulması yani iç Mekandan bahsediyorum klima hızlı bir şekilde iç ortamı soğutuyor Aracın iç hacminin de küçük olması bunda büyük öneme sahip dijital klimanın diğer araçlardaki dijital klimalardan fazla bir farkı yok Tuş takımının olduğu yer vitesin hemen önünde konumlandırılmış kontrolü kolay ve estetik Buna da tam puan veriyorum
Ses izolasyonu ve motor gürültüsü.
Araç 1600 cc ve 105 beygir aracın motor gürültüsünü çok az duyuyorsunuz Bununla ilgili yorumun kesinlikle olumlu ses izolasyonu çok iyi otobanda kamyonları tırları ve otobüsleri sollarken çok az ve kesinlikle rahatsız etmeyecek düzeyde. Yol gürültüsünü ise çok az duyuyorsunuz. Yani araçta bir bebek çok kolay uyuyabilir. Ses izolasyonu çok iyi.
Otomatik vites ve şanzıman
Güçlü olduğunu hissettiren motorun arkasında sessiz sakin ve tıkır tıkır çalışan, vites geçişlerini muntazam olarak hissettirmeden yapan bir şanzımanı var. Fakat hoşlanmadığım yanı spor sürüşe geçildiğinde vites değişimini geç algılıyor, örneğin 0-100 için deneme yaptığımda artı butonuna bastığımda 3 saniye sonra vites yükseltiyor. Bu arada araç üst viteste hantallașıyor. Sport bana göre gereksiz olmuş.
Yakıt tüketimi
Araç uzun yolda 90 km hız ile ortalama olarak 3.8lt/100km ölçüm yaptı. 120km de ise 4.6lt/100km ölçtü. Fena sayılmaz. Fakat otomatik pilot devrede ve düz yolda aldığım sonuç bu. İniş çıkışlarda o veri anlık tüketimde 8li 9lu rakamları buluyor. Tamamen devir ve kullanımla paralel.
Devamı gelecek...Not : Ayak aydınlatma sistemini beğenmedim. Cam ampul var ve konumu çok kötü!Far düğmeleri, ön ve arka sis ile ön konsol ışık şiddetini direksiyonun solundaki düğmelerden yapabilirsiniz.
Ayrıca direksiyonun solundaki koldan standart olarak sinyal, uzun far ve kısa sinyal özelliğini kullanabilir, yol bilgisayarı verilerini değiştirebilirsiniz.
Direksiyonun solunda müzik seti kontrolü ve sağında ise hız sabitleme ayarını yapabilirsiniz.
Direksiyonun sağ altında bulunan kol silecek kolu üzerinde ön ve arka silgileri kontrol edebilirsiniz. Fasıla ayarı yapabilirsiniz.
Orta ön konsol üzerinden müzik sistemi kontrolü yapabilir ve aracın lastik basıncı, genel arıza durumu hakkında bilgi alabilir. Sürüş tekniğiniz ile ilgili puan alabilirsiniz.
Bardaklık ve küllük bölgesinde kırmızı ışık iç ambians aydınlatma mevcut.
Kolçak olmasa da olurmuş, pek fonksiyonel değil. Ama ille olsun diye araya sıkıştırılmış.
Spoiler olmasa olmazdı zaten. Buradan +1
Şoför koltuğu bel desteği mevcut. Kolçak tarafında ki sırt minderinde bulunan mandaldan ayar yapılabiliyor. Hyundai'lerde bu mandan sol kolçağın olduğu tarafta.
P, R, N, D ve S
Burada Sport yani S modundan bahsedecek olursak, bence kullanışsız. Hatta gereksiz. Manuel kullanım için vites üzerindeki + , - tuşları ile kontrol ediliyor fakat vites geçişleri sürüncemede kaldığı için araç performans tipinde kullanılması gerekirken, hız kaybediyor. Bu nedenle beğenmedim. 6 ileri otomatik powershift şanzıman yerine ben olsam manuel şanzımanı tercih ederdim. Sırf spor mode için otomatik tercih etmeyi düşünen varsa uzak dursun derim.
Gösterge renkleri güzel. Yerleşim düzeni fena değil ama bana sorarsanız vites konumlarının yazılı olduğu göstergenin daha büyüy tasarlanması gerekirdi. Bu yetersiz mi? Eh işte diyelim.
Orta konsol teyp ve tuş takımı olan bölgede müzik sistemi ile birlikte araç bilgisayarını da kumanda edebilirsiniz. Tuş yerleşimi bence görsel olarak güzel ama kullanım olarak ergonomik değil.
En çok hoşuma giden klima kontrol paneli. Bence çok şık ve kullanışlı. Buna +10 puan verebilirim
Zifiri karanlıkta sadece aracın iç aydınlatma ışıklarından faydalanarak çektiğim fotoğraf. Aydınlatma başarılı.
Aracın orta konsoldan kontrol edilebilecek bir ekran görüntüsü. Lastik basıncı, hata kodu vs okumak için.
Şoför kapısı cam kumanda butonları ve dış ayna ayar kumanda paneli
Sol ayna açısı yetersiz. Söylemeden geçemeyeceğim ve en çok kullanılan ayna olması hasebiyle burada yapılmış bir tasarım hatası var. Ayna dış açısı çok düşük. Bombe yapılsaydı iyi olurdu ama bununla idare etmek zorunda kalınacak.
Motor panelini beğenmedim. Bu bölüm karma karışık. Tamam belkide olması gereken bu ama bu karmaşayı gizlemek için plastik bir pandizot yapılabilirdi. Kıyaslamamı mazur görün ama lafa gelince millet Megane, Elantra ve Laguna'yı beğenmez ama buda Fiesta işte görüntü ortada. Aracın çalışmasına engel bir durum değil elbette beni yanlış anlamsın kimse fakat yıl 2016! Neyse ki kaputta kaplama yapılmış. Ve yeni versiyonda eskilerde hoşuma gitmeyen anahtarla kaput açma işini kaldırmışlar. Bu iyi olmuş.
Aracın iç mekanından birkaç görüntü ile konuyu şimdilik tamamlayalım. Ekleme yapacak olursam sona ekleyeceğim, malumunuz 600 km daha tecrübe etme fırstım olacak. Yorumlarımı yazarım.