Halojen Aydınlatma Sistemleri:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı izmir42

  • FO-Süper üye
  • *
    • İleti: 11,524
    • Puan +313/-5
    • Cinsiyet:Bay
  • Ad Soyad: Hüseyin KUZUCU
  • Marka: Opel
  • Model: Astra J 1.3 SPORT
  • Model Yılı: 2013
  • Yakıt Tipi: Motorin
Halojenin anlamına, ampullerde kullanımına ve bu tip ampullerin teknik detayına girersem herkesin okumayı bırakacağını düşündüğüm için basitçe anlatacağım.

Halojen ampuller, içlerinde bulunan tungsten flamanın parlamasıyla ışık verirler. Arka stoplar, sinyaller, plaka ışıkları, araç içindeki harita okuma lambaları hep halojen temellidir. Yeni nesil araçların bu saydığım kısımlarında artık LED aydınlatmaya yer verilmekte. Hatta çok yeni bazı araçların ön farları bile tamamen LEDdir. Ancak piyasadaki araçların %80 gibi büyük bir çoğunluğu hala halojen temelli aydınlatma ürünleri kullanmaktadır.

Halojen ampuller çeşitli şekillerde bulunabilir. Ön farlarda kullanılan ampuller genelde H tipiyle kodlanır (H1-H3-H4 gibi). Eski tip bazı ampuller sadece rakamla da kodlanabiliyor (9006-9005 gibi) ancak bunlar artık çok yaygın değiller. Araç üreticileri far tasarımlarına en uygun ampul tipini belirlerler. Her ampul tipinin kendine göre avantajları-dezavantajları bulunur. Yani en iyisi H4 ya da H1 tip ampuldür demek pek mümkün değildir. Otomobiller genelde 55 watt gücünde halojen ampul kullanır. 100-150 wattlık halojen ampullerde vardır ancak bunların kullanımı reflektörünüzün kararmasına sebep olacaktır. 55 wattlık halojen bir ampul genelde 1300-1600 lümen (ışık miktarı birimi) ışık verir. Bu değer ampulün tipine, performans ya da uzun ömür ampulü olup olmamasına göre değişebilir.

Halojen Aydınlatma Sistemlerinin Avantajları:

1) Çok kısa ısınma süresine ihtiyaç duyarlar. Farlarınızı açtıktan 1 saniye sonra farlarınız maksimum gücüne ulaşmış olur. Bu durum kısa farlar için çok bir öneme sahip gözükmese bile ayrı bir reflektöre sahip uzun huzmesinde hayati bir öneme sahiptir. Selektörde hemen tepki verir. Bu sebeple uzun farlarda bağımsız reflektör kullanan araçlarda sadece kısalara xenon takılır.
2) Ucuzdur, her yerde bulunur.
3) Ayrı bir ateşleyiciye, balasta ihtiyaç duymaz. Tak-çalıştır bir sistemdir. Patlayan bir ampulü kendiniz bile rahatça değiştirebilirsiniz.
4) Xenon sistemlerin aksine, halojen bir far ömrünün sonuna kadar parlaklığını biraz kaybetse de aşağı yukarı aynı parlaklığı koruyacaktır.

Halojen Aydınlatma Sistemlerinin Dezavantajları:

1) Işık gücü xenon sistemlere oranla daha düşüktür.
2) Ömrü xenon sistemlere oranla daha kısadır (Osram Nightbreaker'lar 200 saat teorik, Nightbreaker Plus2lar yaklaşık 250 saat teorik, normal Bilux ampuller yaklaşık 600 saat teorik ömre sahip).


Halojen ampul tipleri (tümü olmasa bile en yaygın olanlar):

1) H1: Uzun-kısa ve sis farlarında kullanılabilir. Genelde sis farları (Punto H1 tip sis farı kullanır.) ve uzun farlarda kullanılır. Ancak bazı araçların kısa farları da H1'dir (Fiat Bravo gibi). Tek flamanlıdır. Uzun için ayrı, kısa için ayrı reflektörü olan araçlarda kullanılır. Resmi aşağıdadır.



2) H3: Genelde sis farlarında kullanılır. Resmi aşağıdadır.



3) H4: Çift flamanlı bir ampuldür. Yani tek ampulün içerisinde 2 adet tungsten flaman bulunur. Bunlardan birisi kısa birisi uzun ışık huzmesi içindir. Yani uzun-kısa görevleri aynı ampule yüklenmiştir. Punto'lar H4 tip ampul kullanmaktadır. Uzun far için bağımsız bir reflektör kullanmayan araçlarda kullanılır. Resmi aşağıdadır.



4) H7: Genelde kısa farlar için kullanılır. Tek flamanlıdır. Resmi aşağıdadır.




5) H11: Genelde sis farlarında kullanılır. Kısa farlarda da kullanıldığı görülebilir. Tek flamanlıdır. Resmi aşağıdadır.



En yaygın ampul tipleri yukarıda bulunanlardır. Bunların haricinde bir sürü halojen ampul tipi bulunmaktadır. Ancak kafa karışıklığı yaratmamak adına en yaygın kullanılanları listeledim.


Halojen temelli far tipleri:

1) Parabolik tip farlar:

Bu tip farların camları desenlidir. Işık dağılımı reflektörün yanı sıra desenli olan bu cam vasıtasıyla ayarlanır. Eski tiptir. Artık kullanılmamaktadır. Halojen temelli her fara takılan xenon kötü sonuç verse de bu tarz farlara xenon takılınca alınan sonuçlar daha bir kötüdür

2) Free Form tip farlar:

Günümüzde hala en sık kullanılan far tipidir. Far camı tamamen şeffaftır ve üzerinde hiçbir desen yoktur. Işık dağılımı tamamen reflektör sayesinde ayarlanır. Parabolik camlı farlar çoğunlukla kare-dikdörtgen ağırlıklı tasarımlara izin verirken free form camlı farlar sayesinde üreticiler daha özgür bir şekilde far tiplerini tasarlayabilmişlerdir. Punto'ların farı free form tiptir.



3) Mercekli farlar:

En modern tipteki farlardır. Günümüzde bir çok araç üreticisi halojen-xenon farketmeden mercekli farlara geçiş yapmaktadır. Merceklerin avantajları ışığı ayarlamak için büyük bir reflektöre ihtiyaç duymamalarıdır. Dolayısıyla araç üreticileri daha küçük ya da daha agresif kıvrımlara sahip farlar üretebilmektedir. Fiat Bravo, yeni Ford Fiesta, eski VW Passat'lar halojen far kullanmalarına rağmen farlarında mercek vardır.
Otomobil Terimleri Sözlüğü
Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir. Kayıt Ol yada Giriş Yap



Çevrimdışı FO-Admin

  • Admin
  • *
    • İleti: 58,684
    • Puan +615/-17
    • Cinsiyet:Bay
  • ForumOtomobil
    • ForumOtomobil
  • Ad Soyad: Önder Y.
  • Marka: Mercedes
  • Model: Klasik
  • Model Yılı: 1987
  • Yakıt Tipi: Benzin+LPG


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33