Merhabalar..Teknik terimler sözlüğünü incelerken kamber açısının olduğunu fakat kaster , toe in ve out un olmadığı gördüm..Umarım yanlış görmemişimdir..1 konuda 2 konudan söz etmemim sebebi birbirlerine bağlı olmalıdır..İlk önce internetteki tanımlardan ekleyip kendimde birşeyler kattımki daha rahat anlaşılabilsin..
Tanım :Ön tekerin iç kısmından bakıldığında başlık pimi veya rotillerin yani direksiyon ekseninin düşey eksenle yapmış olduğu açıya kaster açısı denir.
Direksiyon ekseninin yatma yönü; aracın içine doğru ise pozitif kaster, dışına doğru ise negatif kaster adını alır.
Yani tekerleğe yandan bakıldığında yük noktası ile temas noktası arasındanki açıya denir..Günümüzdeki araçlarda pozitif kaster bulunmaktadır..
Kasterin amacı yük noktasının temas ettiği noktanın önüne düşürmektir..
Kaster açısının veriliş nedeni; araç yükünün tekerleğin önüne veya arkasına aracın yola dalmasını önler, virajlarda ve düz yolda yön kontrolünü sağlar..Yani yolda araca kararlılık sağlar ve dönme istikametini korumasında yardımcıdır..
Kaster açısının uygun olmaması ise; Lastiklerin yol üzerinde zıplamasına, direksiyon sertleşmesine, sağa sola çekmesine, aracın yolda gezmesine, dalmasına ve direksiyon hakimiyetinin azalmasına sebep olur.
Buna ek olarak kaster açısı bozulduğunda araç kaster açısının küçük olduğu tarafa çeker..
Kaster açısına tekerleğin tam karşısından bakılır(jant tarafından)
Pozitif kamber tekerleğe aracın önünden bakıldığında
dışarıNegatif kamber tekerleğe aracın önünden bakıldığında
içeri doğru verilir..
Toe İn - Out Açısı nedir ne işe yarar ?(Tekerleklerin içe kapanıklılığı)Toe in : Ön tekerleklerin önden bakıldığında ön kısımlarının içe kapanıklılığına denir
Toe out Ön tekerleklerin önden bakıldığında ön kısımlarının dışa açıklığına denir
TOE İN - OUT ayarı rot boylarının uzatılıp kısaltılmasıyla yapılmaktadır..
Önden çekişli araçlarda
toe out Arkadaş itişli araçlarda ise
toe in verilir
Bunun sebebi Önden çekişli araçta kalkarken içe kapanıklık olur..Bunun için ön tekerleklere out
Arkadan itişli araçlarda ise araç kalkarken dışa açıklıklık olmakta..Bunun için toe in ayarı yapılır
TOE İN AÇINININ VERİLMESİNİN ÖNEMİön tekerleklerin birbirinden farklı açılarda dönmeleri ayarlanamazlar ise dönüşlerde lastikler yuvarlanmanın yanı sıra yola sürtünerek kaymak durumunda kalırlar. Bu olayda lastiklerin çabuk aşınmasına yol açar.
TOE İN açısı fazla yapılırsa
lastik dıştan içe doğru aşınırTOE OUT açısı fazla yapıldıysa
lastik içten dışa doğru aşınırBu kadar, umarım hoşunuza gitmiştir..Saygılarımla.