Mafsal nedir?
Mafsal çeşitleri nelerdir?Tork, mafsallı miller ve tahrik milleri ile şanzımandan tahrik tekerleklerine iletilir. Standart yapılarda (Motor önde, tahrik arkada) şanzımandan diferansiyele güç aktarımı bir kardan mili ile sağlanır. Bağlantısı çapraz/istavroz mafsal veya kuru mafsallarla yapılır. Eğer arka sabit aksın yaylanması esnasında boylamasına mesafe değişiklikleri oluyorsa, kardan mili iki parçadan oluşmalıdır. Genellikle çelik borudan imal edilen kardan mili dönüş sırasında gövdeye vibrasyon aktarmamalıdır.
Arkadan tahrikte ve önden tahrikte tekerleklere iki tane aks mili gider. Direksiyonun dayama noktasını ve yayların çalışma mesafesini sağlamak için, önden tahrikte aks mili mafsalları büyük sapma açılarına sahip olmalıdır. Ayrıca büyük direksiyon dayama noktası sırasında, çevirme hareketi akıcı biçimde gerçekleşmelidir ki titreşimler direksiyonu etkilemesin. Genellikle kutu veya küresel mafsal kullanılmaktadır.
Mafsal Çeşitleri:
Kutu mafsallar açılarından (18°’ye kadar) bağımsız olarak akıcı bir hareket sürecine sahiptir. 24 milimetreye kadar uzunluk değişikliklerini karşılayabilirler.
45°’ye kadar sapma açılarına sahiptir, ancak uzunluk değişikliklerini karşılayamazlar.
Çapraz mafsallar dönme momentlerini aktarabilirler ve 15°’ye kadar sapma açısına sahiptirler.
Kuru mafsalların maliyeti daha düşüktür, bakım gerektirmezler ve darbe emme elemanları olarak kullanılırlar. Sapma açıları 5°’dir.
Tripod mafsallar Mafsalın şekli) senkronize kayabilen mafsallardır ve mafsallı miller ile aks millerinde kullanılırlar. 22°’ye kadar sapma açıları bulunur ve 30 mm’ye kadar eksenel kaydırmalara imkan tanırlar.