GönderenKonu: İleri Sürüş Teknikleri  (Okunma sayısı 4075 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ÇevrimdışıUmur Akkurt

  • FO-Süper üye
  • *
  • İleti: 2,096

  • Üye'ye 1 defa
    Teşekkür Edildi

  • Puan +33/-8
  • Cinsiyet: Bay
    • Marka: Hyundai
    • Model: Accent
    • Model Yılı: 2005
    • Yakıt Tipi: Benzin
    İleri Sürüş Teknikleri
    « : 04 Nisan 2012, 20:34:15 »
    İLERİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ ve SÜRÜŞ TAVSİYELERİ

     

    SÜRÜŞ FİZİĞİ

    Ön Tekerlekler Üzerinde Kayma (Understeering):

    önden çekişli otomobillerin ön tekerleklerine hareketi sağlayan birçok kuvvetin etki etmesi lastiklerin yanal tutuş yeteneğini azaltır.bu nedenle viraj dönülürken önden çekişli otomobillerde gaza yüklenildiğinde ön tekerlekler üzerinde viraj dışına kayma eğilimi vardır.

    Çıkış Noktası
    otomobil ön tekerlekler üzerinde kayarak viraj dışına doğru savrulmaktadır.direksiyon viraj içine daha da çevrilmesine rağmen tepki alınamamaktadır.

    Neden
    ön lastiklerin aktarabileceği yanal kuvvetlerin sınırını aşarak kaymaya başlamıştır.otomobilin ön tekerlekler üzerinde kaymasına , virajın sürücü tarafından yanlış değerlendirilmesi veya yol koşullarının birden değişmesi nedeniyle viraj içindeki otomobil hızının beklenmedik biçimde gerekenden yüksek kalması neden olmaktadır.

    Farkına Varma
    virajın dışı gittikçe yakınlaşmakta ve direksiyon hissizleşmektedir.lastiklerin ötmesi her zaman dışa kaydığı anlaına gelmediği için yanıltıcı olabilr.

    Ne yapmalı
    ayak gazdan çekilir.direksiyon viraj dışına hafifçe çevrilir.bunlar yapıldığında otomobilin hızı düşerek ön tekerlekler üzerindeki yük artacak ve otomobili yönlendirmek için gerekli yanal tutuş yaniden sağlanmış olacaktır.

    Bu durumla karşılaşmamak için ne yapmalı
    yol sürekli gözlemlenerek o an yapılabileceği sanılan subjektif hızın altında bir hızla viraja girmeli.

    Arka Tekerleklerin Dışa Kayması (Oversteering):

    arkadan itişli otomobillerde viraj dönüşlerinde gaza fazla yüklenildiğinde arka lastiklerin yanal tutuşu azalarak otomobilin arkası viraj dışına kayma eğilimine girer.

    neden
    viraj içinde gaza fazla yüklenmek veya aniden ayağı gazdan çekmek.

    farkına varma
    otomobil dönmeye başlamıştır.sürücünün görüş alanında her geçen saniye virajın iç çizgisi daha geniş olarak yer almaya başlamıştır.bu aşamada sürücü hislerine aldanmamalıdır ; yani otomobil dönmediği halde sürücüye dönüyormuş gibi gelebilir.otomobilin dönme eksenine en yakın oturan sürücü otomobilin döndüğünü ancak dönmenin ileriki aşamasında algılayabilir.

    ne yapmalı
    hemen debriyaja basılarak direksiyon otomobilin kaydığı yöne çevrilerek (kontra verilerek) otomobilin yönü düzeltilmeli .debriyaja basıldığında arka tekerleklerin yanal tutuşunu zayıflatan , hatta ortadan kaldırılarak yanal tutuş kuvvetlerinin geri gelmesi sağlanır.direksiyonla yapılan düzeltmeyle otomobil istenilen yöne girdiği zaman tereddüt etmeden çabucak direksiyon düzeltilmeli

    DOĞRU SÜRÜŞ POZİSYONU

    Kol ve bacak mesafesi

    Bir aracı iyi kontrol etmekte ve güvenli bir şekilde kullanmakta, doğru sürüş pozisyonu en ön plandadır. Koltuğun arkasının iyi ayarlanması, kollarınızın ve bacaklarınız pozisyonu, aynalar, direksiyon, size en uygun, en rahat sürüş pozisyonunu sağlayacak şekilde olmalıdır.

    Öncelikle sırtınız her zaman koltuğa yapışık, dayanmış olmalıdır. Eğer koltuğu fazla geriye çekmiş veya koltuğun arka kısmını fazla yatırmış iseniz ve direksiyonu tutmak için biraz öne doğru kalkıyor ve sırtınız koltuktan ayrılıyorsa bu çok tehlikelidir. Virajlarda dengenizi kaybetmemeniz için sırtınız her zaman koltuğa sıkı sıkıya değiyor olsun.

    Bazen piyasa yapmak amacıyla gezinen Doğan, Şahin vari otomobiller görürsünüz, koltuklarını o kadar geriye yatırmışlardır ki, neredeyse arabalarını yatarak kullanırlar. Bu hareketin anlamı nedir, ben hala çözemediysem de, bunun iyi bir şey olduğunu sanan sürücüleri(!?) ralli pilotlarının sürüş pozisyonlarına dikkat etmeye davet ediyorum. Her zaman son derece dik (neredeyse 90derece) ve direksiyona çok rahatça kumanda edebilecek, yakın bir şekilde otururlar.

    Fakat şunu da belirteyim ki, airbag'li araçlarda direksiyona çok fazla yakın durmak da sakıncalı. Yani ortasını bulmak gerek. Ortası da, sırt tamamen koltuğa yaslanıp kollarınızı direksiyonun üst noktasına uzatıldığında bileklerin direksiyon simidine temas ediyor olması gerektiğidir. Kolların ve dolayısıyla gövdenin uygun pozisyonu budur.

    Bacak pozisyonlarına geldiğimizde, bacaklar, direksiyon simidine değmeyecek, ve siz direksiyonu çevirirken ellerinize temas etmeyecek şekilde durmalıdır. Ayrıca ayağınızı pedallardan çektiğinizde dizinizin bir yere değmemesi gerekir. (Direksiyon bağlantısının olduğu yerin alt kısmı gibi). Yani bacaklar çok kırık olmamalıdır.

    Uygun sürüş pozisyonu için önce bacaklarınıza göre (kırık olmayacak şekilde) koltuğu ayarlayın ve sonra ona göre koltuğunuzun arka yatırılabilen kısmıyla kollarınızın direksiyona uzaklığını ayarlayın.

    Ellerin direksiyon üzerindeki konumları

    Direksiyon simidi yaklaşık 9'u çeyrek geçe konumunda dıştan tutularak başparmaklar direksiyon göbeğinden kolların üzerine konumlandırılır. Direksiyon kollarının üzerine yerleştirilen başparmaklar kolların sahip olduğu ağırlığın bir bölümünün taşınmasına yardımcı olur.

    Direksiyonda yapılacak tüm hareketler bu temel pozisyondan yola çıkılarak başlatılır. Otomobilin yönlendirilmesi için genellikle direksiyonun en fazla yarım tur çevrilmesi yetmektedir ; bu nedenle yettiği sürece ellerin sahip olduğu konum bozulmadan uzunca süre yol alınabilir.

    Dönüşlerde viraj çapı küçüldüğünde virajın iç tarafına bakan el gevşetilerek viraj dışındaki elle direksiyon simidi 180 derceye kadar çevrilebilir.

    Bu yöntemle direksiyon çok çabuk çevrilebilir ve sonra temel direksiyon tutuş pozisyonu çabucak gerçekleştirilebilir.

    Anlatılan yöntem özellikle arkası savrulan bir otomobilin de ön tekerleklerin hangi konumda olduğunun anlaşılamaması veya geç anlaşılabilmesi nedeniyle çok önemlidir.

    Direksiyondaki temel tutuş pozisyonuna sadık kalındığı sürece ani manevralar çabuk ve doğru olarak gerçekleştirilebilir.

    Ayakların pedallar üzerindeki konumları

    Sol ayağınızı kullanmadığınız zamanlarda, asla ayağınızı debriyaj pedalı üzerinde tutmayınız. Bu debriyajın oynar aksamına zarar verebilir ve ayrıca debriyaj balatalarını eskitebilir. Uygun pozisyon, sol ayağın, kullanılmadığı zamanlarda, debriyajın sol tarafındaki boşlukta tutulmasıdır. (Hatta bazı araçlarda sol ayak dayama yeri vardır. Sportif pedal takımlarında da pedallar dörtlüdür. Sol ayak her zaman soldaki ayak dayama yerinde durur.)




     




    Kiev Kiralık Ev
    Otomobil Teknik Terimler Sözlüğügarantiliarabam.com.tr