Turbo Nedir ? Turbo kavramı otomobillerle yakından alakalı bir kavramdır. Turbo, motora atmosferik basıncın üzerinde hava vererek küçük hacimli motorlardan daha yüksek güç alınmasını sağlayan bir pompadır.
Bir akışkan olan havayı, kompresyonla yanma odası olan silindirlere gönderirler. Havayı sıkıştırmanın avantajı, silindirlere daha fazla oksijen gönderebilme imkanı demektir. Böylece; daha fazla yakıt (benzin) girdisi sağlanır. Bu sayede her patlamadan daha fazla güç elde edilir. Turbo uygulanmış bir motor, standart motorlardan daha fazla güç sağlar. Ayrıca şunu da gözardı etmemek gerekir ki motorun ağırlık/performans oranı önemli oranda artar.
Ne İşe Yarar Turbo bir aşırı besleme sistemi çeşididir. Otomobillerin hava yakıt karışımına daha fazla oksijen desteği ve daha hızlı silindir içerisine hava yakıt gitmesini sağlayan bir düzenektir. Normal gücü 0.2 ile 1.4 bar aralığında artıran bir güce sahiptir. Bu istenilen güce göre değişiklik göstermektedir. Günümüz ekonomimizin getirdiği şartlardan dolayı otomobillerin motorlarının küçük hacimli olması gerekmektedir. Bu motorların gücü az olmasından dolayı turbo şarj kullanılmaktadır. Bu motorlarda dolayısıyla turbo ile güç artırmalar gerçekleştirilmektedir. Turbo şarj 2500 devir sonrası devreye girer ve istenilen gücü elde etmeyi sağlar. Turbo egzoz gazlarının çıkışının basıncı ile çalışır. İki mil bulunan turbo şarjda bu millerin ucunda bulunan iki pervane ile motorun içerisine girecek olan havayı basınçlı bir şekilde basmayı sağlar. Turbo şarjlı bir araç stop edilmeden önce bir müddet rölanti devrinde çalıştırılır. Bunun yapılmasının sebebi turbonun içindeki mile bağlı olan pervanelerin dakikada 150.000 devirle döndüğünden ve motor stop edildiğinde yağlama duracağından bu pervaneler kendi atalet kuvvetinden dolayı dönmeye devam eder ve yağsız çalışacaktır.
Nasıl Çalışır Yanma odasında patlayan hava-yakıt karışımı, egzoz gazına dönüşerek egzoz subaplarından egzoz manifolduna doğru itilir. Bu aşamada egzoza giden gazın basıncı, yol üzerindeki turbonun pervanesini döndürür. Yönlü kanatçıklara sahip olan bu pervane sayesinde gazın önemli bir kısmı türbine girer. Türbin basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör pervanesi de basınçla dönmeye başlar. Dönen bu pervane kompresor salyangozunun hava giriş kısmında ters basınç yaratarak emme kuvveti doğurur, bu sayede emme salyangozunun içine dolan basınçlı hava salyangozun çıkış kısmından emme manifolduna doğru süratle yollanır. Yanma odasına giren basınçlı havanın yakıtla birlikte ateşlendiğinde çok daha şiddetli bir patlama gerçekleştirmesini sağlar.
Montajı ve Önemli Hususlar 1.Turbo yağ giriş borusu ve çıkış borusu körlenecek
2.2.Motorun yağı dökülecek ,tekrar yeni yağ konulacak , motor yaklaşık yarım saat rölantide çalıştırılacak.
3.Bu arada yağ pompasının basıncı kontrol edilecek.
4.Motorda başka arıza varsa giderilecek.
5.Motorun yağı tekrar dökülecek ,sızıntılara bakılacak, talaş varsa tekrar yeni yağ konup aynı işlem tekrarlanacak.
6.Körlenen yağ borularının delikleri açılarak, turbo yerine bağlanacak,yağ boruları iyice temizlenip hava tutulacak ,conta yerlerinde silikon veya sıvı yapıştırıcı kesinlikle kullanılmayacak.
7.Motor üreticilerinin önerdiği orjinal turbo yağı kullanılacak. ayrıca yağ filtresi değişecek.
8.Motor üreticilerinin önerdiği orjinal hava filtresi kullanılacak ve hortumlar temizlenecek varsa intercooler radyatörü kimyasal maddeyle temizlenecek. NOT : Hava filtresi temizlenirken basınçlı hava kullanılmayacak ve hortumlar temizlenirken üstübü kullanılmayacak.
9.Motorumuzu bu işlemlerden sonra çalıştıracağız. araç çalıştıktan sonra kesinlikle 10 dakika gaza basılmayacak, rölantide çalışacak,aracı stop ettiğimiz zaman motor mutlaka 3veya 3 dakika rölantide çalıştırılacak, öyle stop edilecek.
10.Turbo arızası nedeniyle yolda kalmış araca yolda turbo takmak kesinlikle yanlıştır. araç servise alınıp yukarıdaki işlemler sırası ile yapıldıktan sonra turbo yerine montaj edilmelidir.