Hoşgeldin. Hayırlı Ramazan'lar.
Bildiklerimde var öğrenmek istediklerim de fakat genel olarak konuyu madem biliyorsunuz, makale tarzında peş peşe olsun.
- Bu konuyla ilgili değer kaybı davaları sigorta şirketine mi açılır? Yoksa aracımıza zarar veren kişiye mi açılır?
- Değer kaybı davalarında alt-üst limit var mıdır? (Değer kaybı tazmininde)
- Motorlu taşıtın üretim yılı (yaş sınırı) sınırı kaç?
- Emniyet güçleri tutanağı gerekli mi? Yoksa anlaşmalı tutanak yeterli mi?
- Yol şartları ve yetersiz uyarı levhası olan durumlarda, idareden hasar tazmini mümkün mü?
Merhaba,
Sanırım sizin bu sorularınızı sırası ile cevapladığımda İzmir42 isimli site yöneticimizin de sorusu ile birlikte birçok kişinin sorusunu cevaplamış olacağım.
Şöyle sıralayayım cevaplarımı.
1- Değer kaybı tazminatı, kazaya kendi kusuru ile sebebiyet veren (kusur %25 dahi olabilir yeter ki olsun) araç sürücüsünün Trafik Sigortasını düzenleyen şirketten talep edilir. (01.06.2015 tarihli Karayolları Motorlu Araçlar ZMM Sigortası Genel Şartları uyarınca ve Yargıtay kararları uyarınca bu gerçek zarar kaleminden de aynı aracın hasarından olduğu gibi şirket sorumludur). Bu miktarı şirket kendi sigortalısından hiçbir şekilde talep etmez, dahası sigortalının bu ödemeden haberi dahi olmaz birçok durumda.
2- Her ne kadar değer kaybı tazminatı için maddi teminat limitinin %15'ini aşamayacağı yönünde bir hukuk kuralı getirilmişse de Danıştay tarafından yürütmesi durdurulmuştur. Maddi teminat limiti 2017 yılı için 33.000,00.-TL idi. Değer kaybı zararı da %15 engeline takıldığından maksimum 4.950,00.-TL olabiliyordu. Neyse ki Danıştay bu işe dur dedi ve günümüzde bu konuda herhangi bir sınır bulunmamaktadır.
3- Bu tazminat için motorlu taşıtın yaş sınırı bulunmamakla beraber, yasal mevzuat gereğince ZMMS Genel Şartlar Ekinde yer alan formül uyarınca bir değer kaybı hesaplaması yapıldığından ve o yöntem gereğince de 165.000 kmyi aşmış araçlar için değer kaybı çıkmadığından, sınırın km olduğunu söyleyebiliriz.
4- Anlaşmalı tutanak yeterlidir. Kusur durumları anlaşmalı tutanak üzerinden şirketler tarafından yapılan tartışma sonucu-şirketler anlaşamazsa komisyon belirler- belirlenir ve TRAMER sistemine yüklenir.
5- İdare kusuru durumunda araç hasar tazminatı idareden tahsil edilebilir.
Başka sorunuz varsa seve seve cevaplarım, özel mesaj yoluyla da ulaşabilirsiniz. Nitekim bu paranın şirketlerin uhdesinde kalması, tüketici konumunda bulunan vatandaşı mağdur etmekle birlikte birçok kişinin hala bu paraların tazmin edilebileceği konusunda bilgi sahibi olmadığını görmekteyim.
Sigorta Tahkim Komisyonu'na yapılacak başvuru ile birlikte mahkeme yoluna gitmeden en geç 4 ay içerisinde sonuç almak mümkün.
Tekrar herkese hayırlı ramazanlar, iyi forumlar.