Dizel ile ilgili bildiklerimi madde madde paylaşayım faydası olursa ne ala;
1. Motora start vermeden evvel kontağı yarım çevirerek uyarı ışıklarının sönmesini bekleyin. ilk çalıştırmada motor soğuk olacağı için özellikle kış aylarında aracın motoru zorlanır. Kontak yarımdayken rezistanslar devreye girer ve ilk ısıtma yapılır. (Aküyü her zaman kontrol altında tutmalısın)
2. Kullandığın dizel yakıtı kaliteli istasyonlardan alman lazım. Kirli yakıt dizelin en büyük baş belasıdır.
3. Dizel motorlu aracı vurdurmak çok sakıncalıdır. Dizel motorlarda yapılan en büyük hatalardan biridir malesef. Kullanıcı başına ne geleceğini bilmeden günü kurtarır ama sonuç ağır olabilir. 2000-2002 yılından sonraki Dizellerin motor çalışır durumda değilse yağ basıncı olmadığı için vurdurma esnasında dizel pompasına aşırı yük biner (aşırı zorlanır) ve ciddi zarara yol açabilir. Zaten dizel araçların kullanıcı kılavuzlarında arabanızı vurdurarak çalıştırmayın diye uyarı yazar. Hele turbo varsa daha sakat. Çünkü turbo yağsız ve aniden devreye girince turbo palleri ciddi zarar görür. (pal = yapraklar) dağılabilir.
4. Periyodik bakımları aksatmamak gerekir. Benzinli motorlara göre daha narindirler. Her ne kadar kükreseler bile
5. Turbo dizel motora sahip olan arabalarda gaz verilerek motor ısıtılmaz! Buna dikkat etmelisin. Yukarıda bahsettiğim turbonun zarar görmesi hadisesi meydana gelebilir. Marşa baktıktan sonra en az 45-60 saniye rölantide çalıştırmak Motorun ömrünü uzatır. Ayrıca dizel motor soğukken yüksek devirde kullanılmamalıdır. Hararet normal düzeye çıkana kadar düşük devirde kullanılmalıdır. Motor soğukken yüksek devire çıkarsan yüksek basınç oluşmasına sebep olursun ve bu durum turbo pallerine zarar verir. Kısaca motor soğukken 2200-2500 devri aşmamakta yarar vardır.
6. Turbolu arabayı stop etmekte büyük marifettir. Menzile varınca pat diye kontağı kapatmamalısın mesela. Diyelimki menzile ulaştın, aynı marşa basarken beklediğin gibi 45-60 saniye rolantide beklemen lazım. Böylece Turbo pallerini birbirine bağlayan milin yağlanmasıdır. Yani turbo yağlı biçimde durma devrine düşmüş olur. Motoru aniden durdurursan turbo yağsız kalır ve başına iş açar.Yağsız dönmeye devam eder. Bunu duyarsın zaten. Turbonun sakatlanması demektir.
7. Dizelin uzun ömürlü olması için maximum tork'ada dikkat etmek lazım. Arabanın kataloğunda yazan maximum tork gücü üreten devir aralığını geçmemelisin. Turbo dizel araçlarda maximum güç genellikle 1800 ile 3800 devirleri arasında üretilir. Genel olarak böyledir ama sen yinede katalog değerlerine bak kardeş.
8. Dizelle kalkış yaparken ; kalkışlarda aracı kesinlikle rölanti devrine düşürme. Bu durumda mazot pompası hasar görür. Aynı şekilde rölanti de gidiyorsanız gaz pedalına bir anda basıp devri yükseltme, turbo yüksek basınç altında kalacağı için turbo mili ve paller zarar görebilir.
Aklıma gelenler bunlar. Toparlayacak olursak dizel motor benzinliye göre biraz daha özen ister. Kurallara uygun kullanırsan evladiyelik olur
Hatalarım varsa diğer arkadaşlar düzeltsinler lütfen.