Bu bilgileri PDF olarak indirmek isteyenler için link aşağıdadır.Linkleri Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Görebilmektedir.
Kayıt Ol yada
Giriş YapMotor üflemesi nedir? Sorusuna verilecek birkaç cevap ve bu cevapların 2. el otomobil alırken yaşanabilecek mağduriyetlerin bir nebze önüne geçebilmesi adına bu konuyu açıklamalı olarak tekrar paylaşmak istedim.
Öncelikle genel olarak temel motor parçalarını gösteren fotoğrafla anlatıma başlayalım. Fazla detaylandırmadım. Bu konuyu anlatacak kadar öğenin bilinmesi kafi :
4 Silindirli klasik bir motorun kesit resmi
Motor bloğu, üst kapan contası
Pistonlar ve segmanlar
Öncelikle Motor üflemesi nedir? Bunun hakkında bilgi vereyim;
Motor üflemesi olarak adlandırılan hadise aslında motor yağ doldurma ve motor yağı seviye ölçme ağızlarından gelen hava olarak tabir edilir. Daha doğrusu sanayi ortamında böyle anlatılır. Fakat üfleme varsa motor tükenmiştir, efendim motor bitiktir gibi bir teşhis tamamen doğru değildir.
Şöyle izah edeyim; sıfır km bir otomobilin yağ doldurma kapağını açtığınızda da bir miktar hava çıkışı olduğunu gözlemleriz. Yada yağ seviye çubuğunu yerinden çıkardığımızda da bir miktar hava geldiğini gözlemlemek mümkün. Hiç hava gelmemesi gibi durumlar genellikle araç motorunun çalışmadığı durumlarda olur.
Fakat burada dikkat edilmesi gereken konu şu; "Hava çıkışının şiddeti" , "Hava ile birlikte çıkan duman" , "Hava ile sıçrayan yağ" , " Hava ile çıkan buhar"
Madde madde irdeleyecek olursak;
1. Yukarıda bahsettiğim noktalardan çıkan hava bir insanın soluk alması-vermesi şiddetindeyse motor üflemesi sorununu gözardı edebiliriz. Fakat bariz bir basınç ile kuvvetli bir hava çıkışı varsa bunu önemsememiz gerekiyor. Bir sorun olduğuna işaret anlamındadır.
2. Hava çıkışıyla birlikte çıkan duman veya son maddede bahsettiğim buhar çıkışı ile ilgili olarak dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan biri de budur. Öncelikle buhar ile dumanı nasıl ayırt edeceğiz? Buhar açığa çıktığında açık havada fazla asılı kalmaz. Fakat duman, özelliği bakımında yayılmacı ve havada bir müddet asılı kalma eğilimi taşır.
- Buhar çıkışı varsa (bir miktar için normaldir) özellikle motor sıcak ise, motor yağı sıcak olduğu için az miktarda zayıf bir buhar görünmesi doğaldır. Ve kısa süre sonra buhar kesilir. Sürekliliği yoktur. Motordan şüphelenmeye gerek yoktur.
- Motor üst kısmındaki yağ doldurma kapağını motor çalışırken açtığınızda motor yağı sıçratması normaldir. Bazı yanlış bilgiler, yani şehir efsaneleri üst kapaktan yağ sıçraması varsa motor bitiktir derler. Fakat üst kapakta çalışan sübap yayları hareketli parçalardır. Buradan yağ sıçraması doğaldır. Asıl önemli olan seviye ölçme çubuğunu çıkardığımızda yağ sıçramaması gerekir. Buradan yağ sıçraması aslında üfleme denilen hadisenin aşırı fazla olması ile birlikte yoğunluk kazanır ve motor yağı sprey biçiminde küçük yağ tanecikleri halinde seviye ölçme çubuğundan sıçrama yapar.
Şimdi motor üflemesi konusunda yüzeysel bilgileri madde madde sıraladık. Peki gelelim asıl meseleye. Motor üflemesi neden olur? Sebepleri nelerdir? Onarımı masraflı mıdır? Bitik motor nasıl anlaşılır? Gibi insanın ağzının tadını kaçıran, rüyalarda kabusa dönüşen bu kötü durum nedir?
Soru : Motor üst kısmındaki yağ doldurma kapağından bir miktar buhar geliyor ve kısa sürede kesiliyor. Bu normal midir?Cevap : Evet bu normaldir. Kısa sürede kesilen bir sigaradan ince bir puf çıkışına benzer ve kısa sürede kesiliyorsa normaldir.
Soru : Motor üst kısmındaki yağ doldurma kapağını açtığımda hafif bir hava çıkışı ve yağ sıçraması oluyor. Bu normal mi?Cevap : Normaldir. Fakat sıçrayan motor yağının rengi ve kıvamı önemlidir. Bunu kontrol ediniz. Eğer motor yağı çikolatalı sütlü krema veya tahin kıvamındaysa sorun var demektir. Ama yağ normal "yağ" formundaysa korkulacak birşey yoktur.
Soru : Motor yağı seviye kontrol çubuğunu (yağ çubuğu) çıkarttığımda aşırı hava çıkışı ve bununla birlikte hem yağ sıçraması hemde duman çıkışı var. Bu durum neyi işaret eder?
Cevap : Bu durum bir arıza belirtisidir. Eğer yüksek miktarda hava çıkışı, yağ sıçratma ve en önemlisi yoğun duman çıkışı varsa; Piston sekmanlarında aşınma var demektir. Daha büyük arıza ise silindir gömleklerinde aşınma vardır. Yüksek miktarda hava gelmesinin nedeni, motor üst kapağında bulunan yanma hücrelerinde yakılan yakıt, piston etrafında sızdırmazlığı sağlayan elemanlar tarafından (sekman, silindir gömleği) tutulamadığı için yağlama bölümüne geçer ve buradan kartere iner. Karterden de yağ çubuğunu çıkardığımızda, yoğun bir şekilde dışarı çıkmaya başlar. Olası arızalar, piston gömleği ve sekmanlardır. Sekmanların değiştirilmesi veya silindirlerin honlanması gerekebilir. Sekman değişimi honlamaya göre daha az maliyetli bir işlemdir. Yarı rektefe olarak adlandırılır. Fakat silindir gömleklerinde aşınma varsa, bu alt motor bloğunun sökülmesi gerektiği anlamına gelir ve maliyetli bir işlemdir.
Soru : Motor yağı doldurma kapağından ve yağ çubuğu deliğinden yoğun duman gelmesi neden olur?Cevap : Hem üst hem alt kısımdan yoğun duman gelmesinin sebebi, motor yağının artık yanmaya başladığına işarettir. Bu ateşli bir yanma değildir. Motor yağının artık kavrulduğunu gösterir. Şöyle bir örnekle anlatacak olursak, bunu evde deneyebilirsiniz. 1 Fincan bitkisel sıvı yağı bir tavaya dökün ve ocağın ateşinde uzun süre bekletin. Bir süre sonra yağın üzerinden dumanlar tüttüğünü ve yağın renginin karardığını görürsünüz.İşte bu duman yağın kavrulduğunu ve yandığı gösterir. Ayrıca unutulmamalıdır ki, duman sadece yağ yanmasından değil aynı zamanda yakıt yanma hücresinden sızan dumanla karışıkta gelebilir. Yani bu duman hepimizin bildiği egzoz dumanı da olabilir. Fakat herşeyin yerli yerinde olması önemlidir. Egzoz dumanının yeri egzoz borusundan dışarıya atılmaktır. Motor içinde, motor yağı haznesinde, yağlama elemanlarında duman olmamalıdır. En iyimser yaklaşımla sekman değişimi ile motor kurtarılabilir.
Sorularınız varsa lütfen yazın. Cevaplamaya çalışırım. Eğer yukarıda yazılanları özetleyecek olursak;
Yağ çubuğu çıkarıldığında ve üst yağ kapağı açıldığında yoğun duman geliyorsa, motor yağı kavruluyor ve yanma hücrelerinden egzoz dumanı yağlama ekipmanları yani alt bloğa geçiyorsa piston sekmanları, motor contası veya silindir gömleği zarar görmüş demektir. Bu teşhis yüzeysel bir teşhis olmakla birlikte %90 bu nedenlere dayandırılabilir.
Not : Farklı motor arızaları ile ilgili olarak konunun devamını okuyabilirsiniz.